Zakończył się rajd Blue Corridor

bc_2013_hansa_logo_496_px

W piątek, 18 października, w Petersburgu zakończył się „Blue Corridor 2013: Hansa”, rajd pojazdów napędzanych gazem ziemnym, który przemierzył 4200 kilometry wokół Morza Bałtyckiego odwiedzając 9 krajów: Finlandię, Szwecję, Danię, Niemcy, Polskę, Rosję, Litwę, Łotwę i Estonię.

Podczas przystanków, uczestnicy rajdu spotykali się z lokalnymi politykami, ekspertami, przedstawicielami rynku NGV (Natural Gas Vehicles) oraz producentami by rozmawiać na temat korzyści i perspektyw zastosowania gazu ziemnego w transporcie drogowym i morskim. „Mamy nadzieję, że nasz rajd znacząco się przyczyni do rozwoju rynku NGV poprzez zwrócenie uwagi opinii publicznej na środowiskowe, ekonomiczne oraz społeczne korzyści użycia gazu ziemnego jako paliwa silnikowego” powiedział Eugene Pronin, starszy specjalista ds. gazu w transporcie w Gazprom Export.

Gaz ziemny jest czystszym, tańszym oraz bezpieczniejszym paliwem w porównaniu do konwencjonalnych paliw, takich jak benzyna czy diesel. Obecnie w europejskich pojazdach jest najczęściej dostępny w formie skompresowanej – CNG. Natomiast skroplony gaz ziemny(LNG) używany jest najczęściej w transporcie na długich dystansach oraz w ciężarówkach, autobusach, lokomotywach czy statkach. Igor Maynitsky stojący na czele departamentu eksportu LNG w Gazprom Export, podkreślił korzyści z użycia LNG w transporcie morskim: „poziom redukcji emisji tlenków siarki i azotów dla transportu morskiego jest już osiągnięty przez statki napędzane LNG, co idzie w parze również ze znaczną redukcją kosztów”.

W tym roku, podczas rajdu zaprezentowano wiele nowości pokazujących różne aspekty zastosowania gazu ziemnego w transporcie. Były to m.in. przeprawa promem na LNG z miejscowości Turku w Finlandii do Sztokholmu w Szwecji, prezentacja śmieciarki KAMAZ , nowej ciężarówki Volvo FM na CNG oraz wózka golfowego na CNG.

W rajdzie udział wzięło 25 samochodów osobowych, pojazdów komercyjnych, ciężarówek, traktorów oraz autobusów od różnych europejskich producentów: BMW, Fiat, Ford, Iveco, KAMAZ, LIAZ, MAN, Mercedes-Daimler, Opel, Scania, Volkswagen oraz Volvo. Pojazdy napędzane gazem ziemnym posiadają taką samą moc silnika, ale emitują 25% mniej dwutlenku węgla niż te na benzynę, oraz jedną trzecia mniej tlenków azotów, bardziej szkodliwych gazów cieplarnianych niż CO2.

Pomimo wielu oczywistych ekonomicznych i środowiskowych korzyści z użycia gazu ziemnego jako paliwa, pozostaje nadal wiele przeszkód w rozwoju stacji tankowania CNG i LNG. „Europejscy klienci mogą być wprowadzeni w błąd przez różnorodność jednostek miary na stacjach dla gazu jako paliwa (kilogramy lub metry sześcienne). Powinna być jedna jednostka w całej Europie dla wyceny gazu” powiedział Eugene Pronin. Uczestnicy rynku również potrzebują wsparcia europejskich rządów i lokalnych władz, by „przerwać błędne koło, gdzie konsumenci nie kupują pojazdów na gaz ziemny z braku stacji tankowania a firmy nie inwestują w stacje z powodu braku popytu na tego typu pojazdy” dodał Pronin.

“Rajd Blue Corridor pokazał, że już teraz jest możliwe przejechanie z Uralu do Paryża i z krajów bałtyckich do terenów Morza Adriatyckiego i Czarnego pojazdami napędzanymi gazem ziemnym” powiedział Andre Schuman z E.ON. Gaz ziemny jest jedną z najlepszych dostępnych dzisiaj alternatyw: „Dziękujemy wszystkim uczestnikom rajdu, wszystko udało się idealnie” zakończył Eugene Pronin.

Trzy dni po zakończeniu rajdu Blue Corridor, w Brukseli odbyła się konferencja zorganizowana przez Komisję Europejską na temat alternatywnych paliw silnikowych. Jednogłośnie uczestnicy konferencji opowiedzieli się za zwiększeniem zastosowania gazu ziemnego w transporcie. Dyskutowano o paliwach CNG i LNG jako rozwiązaniach dla zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, a LNG zostało zaprezentowane jako najlepsze rozwiązanie dla transportu morskiego.

Powered by WordPress | Designed by: Free Web Hosting | Thanks to Credit Union Rates, MMOs and Audio Store created by F-MEDIA